Αντιτσιγγανισμός από Βήμα – Νέα – Σκάι – Πάγκαλο – Βουλαρίνο – Δουλγερίδη

Τα γεγονότα του Μενιδίου έδωσαν την ευκαιρία να αναδειχθεί ο αντιτσιγγανισμός που χαρακτηρίζει όχι μόνο την ακροδεξιά αλλά και σχεδόν το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας. Δύο κείμενα, του Θόδωρου Πάγκαλου στο Βήμα και του Δημήτρη Δουλγερίδη στα Νέα (21 Ιουνίου 2017) και ένα σχόλιο του Μάνου Βουλαρίνου στη ραδιοφωνική εκπομπή του Ότι Νάναι στο Σκάι 100.3 (19 Ιουνίου 2017) είναι χαρακτηριστικά.

Και στα τρία χλευάζεται η χρήση του όρου “Ρομά” για τους Τσιγγάνους. Ο Θόδωρος Πάγκαλος κατ’ αρχή ειρωνεύεται τον εαυτό του όταν αναφέρεται σε “εποχή Πασοκαρίας” και “εξευρωπαϊσμένο Σημιταριό (που) εισήγαγε από τη Δυτική Ευρώπη και τους διεθνείς οργανισμούς τη λέξη Ρομά.” Και αυτό γιατί υπήρξε Υπουργός Εξωτερικών στην εποχή εκείνη και άρα αρμόδιος για τη δήθεν εισαγωγή της λέξης Ρομά. Επειδή δε είναι έξυπνος άνθρωπος ήξερε και ξέρει πολύ καλά πως σημερινός του ισχυρισμός πως “το «Ρομά» είχε προέλθει από την αναφορά ως χώρας προέλευσης της Ρουμανίας” είναι ψευδέστατο και προσβλητικό απέναντι στη μεγάλη πλειοψηφία των Ρομά της Ελλάδας που έχουν μητρική γλώσσα τα Ρομανί στην οποία αυτοαποκαλούνται Ρομά, όρο που έχουν βάλει και στις περισσότερες ομοσπονδίες και συλλόγους τους. Επειδή όμως στόχος του Θόδωρου Πάγκαλου (και του Βήματος που δημοσιεύει το άρθρο του) είναι η ρατσιστική προσβολή της μειονότητας των Ρομά γράφεται αυτό το ψεύδος για να απονομιμοποιήσει την εθνοτική ταυτότητα των Ρομά. Είναι επίσης ψευδές πως “όποιος χρησιμοποιούσε την παλιότερη, ευπρεπέστερη λέξη «Τσιγγάνος» ήταν «ρατσιστής», «φασίστας» ή απλώς «ξεμωραμένος αντιδραστικός»” αφού η λέξη “Τσιγγάνος” χρησιμοποιείται εναλλακτικά με τη λέξη Ρομά και από τους ίδιους και γενικότερα. Όποιος/α βρει έστω και μια αναφορά σε ισχυρισμό πως η λέξη Τσιγγάνος θεωρείται ρατσιστική από τις αρχές ή τους δικαιωματικούς ας την προσκομίσει. Ομοίως όποιος/α βρει ένα Ρομ/Τσιγγάνο που να αναρωτήθηκε ποτέ «Τι είναι πάλι αυτό το Ρομά που μας κοπανάτε;». Χαρακτηριστικό είναι μάλιστα πως ακόμα και Ρομά που έχουν μητρική γλώσσα όχι τη Ρομανί αλλά την Ελληνική χρησιμοποιούν τον όρο Ρομά, πχ. στο όνομα του συλλόγου τους οι ελληνόφωνοι “Χαλκιδαίοι” Τσιγγάνοι/Ρομά Χαλανδρίου:

10488249_672989572756593_1744390332390350570_n

Ανάλογες ειρωνικές αναφορές στη χρήση του όρου Ρομά έκανε και ο Μάνος Βουλαρίνος στην εκπομπή του στο Σκάι 100.3 (που ανεμπόδιστα και χωρίς δικαίωμα αντιλόγου -βλπ. παρακάτω- μετέδωσε). Ενώ ο Δημήτρης Δουλγερίδης στα Νέα (που ανεμπόδιστα και ασχολίαστα δημοσίευσαν) ειρωνεύτηκε ως πολιτική ορθότητα την αναφορά στους Ρομά με το όνομα που αυτοί επιλέγουν.

Το χειρότερο και πιο ρατσιστικό ήταν όμως άλλο σημείο στα τρία αυτά κείμενα. Ο Θόδωρος Πάγκαλος αναφέρει πως “οι συνοικίες των Τσιγγάνων γέμισαν ναρκωτικά” ενώ είναι το ποσοστό από τις πάνω από 100 “συνοικίες” Ρομά όπου έχει καταγραφεί πρόβλημα διακίνησης ναρκωτικών είναι πολύ μικρό. Ο αναγνώστης δε μαθαίνει πως και τα Εξάρχεια είναι “συνοικία Τσιγγάνων.”

Οι δε Μάνος Βουλαρίνος και Δημήτρης Δουλγερίδης κατήγγειλαν ως ρατσιστικά ή ως απαράδεκτη διάκριση τη σκέψη της κυβέρνησης για εισαγωγή των Ρομά σε ΤΕΙ εκτός του συστήματος των ενιαίων εισαγωγικών εξετάσεων. Για να τεκμηριώσουν τη μισαλλόδοξη θέση τους δε συνειδητά αποσιώπησαν πως διαφορετικός τρόπος εισαγωγής σε ΑΕΙ – ΤΕΙ υπάρχει στην Ελλάδα για τους μειονοτικούς της Θράκης αλλά και για αλλοδαπούς – αλλογενείς και ομογενείς, άρα δεν είναι πρωτόγνωρο αυτό που εξαγγέλθηκε για τους Ρομά.

Ο Δημήτρης Δουλγερίδης και Τα Νέα επίσης δεν έχουν πρόβλημα να δείξουν την εχθρότητά τους και προς τα δικαιώματα των μειονοτήτων αφού ειρωνεύονται τους υπερασπιστές τους ως “«δικαιωματικούς» μέσα στην παραζάλη της προάσπισης μειονοτήτων.”

Ο Μάνος Βουλαρίνος και ο Σκάι 100.3 από την άλλη λογόκριναν το σχόλιο που ο γράφων έβαλε στην  ειδική σελίδα της εκπομπής στο facebook (και της έστειλε και με μήνυμα στο inbox) και επειδή δεν αντέχουν στο διάλογο τον “μπλόκαραν” ώστε να μην μπορεί να γράψει κανένα σχόλιο στο μέλλον για καμιά εκπομπή τους. Αυτό που έγραψε στις 21 Ιουνίου 2017 ο Ριχάρδος Σωμερίτης για την εκπομπή του Ηλία Κανέλλη στον Αθήνα 984 (https://www.facebook.com/somerit/posts/1310369582417586), ισχύει και για το Μάνο Βουλαρίνο: “έχει όλα τα χαρακτηριστικά του δήθεν φιλελεύθερου και στην ουσία παλαιοσταλινικού μονόλογου.”

 


Αβατα και μειονότητες

Θεόδωρος Πάγκαλος (Το Βήμα 18/06/2017)

Τον καιρό της Πασοκαρίας, το εξευρωπαϊσμένο Σημιταριό εισήγαγε από τη Δυτική Ευρώπη και τους διεθνείς οργανισμούς τη λέξη Ρομά. Με τον χαρακτηριστικό φανατισμό, που κάνει τα ψώνια ικανά να θυσιάσουν τη ζωή τους για ένα ανύπαρκτο θέμα, όποιος χρησιμοποιούσε την παλιότερη, ευπρεπέστερη λέξη «Τσιγγάνος» ήταν «ρατσιστής», «φασίστας» ή απλώς «ξεμωραμένος αντιδραστικός». Παρέβλεπαν οι θεσμοθετούντες ότι το «Ρομά» είχε προέλθει από την αναφορά ως χώρας προέλευσης της Ρουμανίας, ενώ οι δικοί μας Τσιγγάνοι αμυδρώς γνώριζαν ότι υπάρχει τέτοια χώρα. Οι Ελληνες Τσιγγάνοι ζούσαν αρχικά στα ευρύτερα σύνορα της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας και συνέχισαν μετά, για τέσσερις και πλέον αιώνες, να κινούνται μέσα στο πλαίσιο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Τότε, όπου η πίεση ή το δέλεαρ δημιουργούσε τις κατάλληλες προϋποθέσεις, μετατρέπονταν από ευσεβείς χριστιανοί σε ευσεβείς μουσουλμάνους, με έντονο συγκρητισμό (η Παναγία λατρεύεται πολλές φορές με εικόνες ορθόδοξης προέλευσης σε πολλούς τόπους προσκύνησης μουσουλμάνων γυναικών).

Επίσης, το Σημιταριό της Πασοκαρίας δεν συγκινήθηκε καθόλου από το γεγονός ότι οι ίδιοι οι Τσιγγάνοι ονόμαζαν τους εαυτούς τους έτσι και ρωτούσαν μάλιστα άναυδοι: «Τι είναι πάλι αυτό το Ρομά που μας κοπανάτε;».

Οι Τσιγγάνοι είχαν εξαιρετικά εξειδικευμένο και χρήσιμο ρόλο στην παραδοσιακή οικονομία, που εξαφανίζεται μέσα στις περιπέτειες της Κατοχής και του εμφυλίου πολέμου. Είχαν πολύ συγκεκριμένους ρόλους μεγάλης παραγωγικής σημασίας. Πετάλωναν τα άλογα και τα άλλα μεταφορικά ζώα, γάνωναν τα σκεύη μαγειρικής, ακόνιζαν μαχαίρια και άλλα κοφτερά και αιχμηρά εργαλεία, έπλεκαν καλάθια για να μεταφέρονται τα αγροτικά προϊόντα κ.ο.κ., και βεβαίως σε κάθε γιορτή και πανηγύρι έπαιζε πρωτεύοντα ρόλο ο τσιγγάνος αυτοδίδακτος μουσικός. Σιγά-σιγά εξαφανίστηκαν όλες αυτές οι απασχολήσεις. Τα ζώα αντικαταστάθηκαν από αυτοκίνητα και τρακτέρ, τα σκεύη αντικαταστάθηκαν από αλουμίνιο και τα καλάθια από πλαστικό, και ελάχιστοι μόνο μύστες παρακολουθούν τη μοναδική στον κόσμο μουσική δημιουργία ενός Πετρολούκα Χαλκιά ή άλλων ανάλογων στο δημοτικό τραγούδι.

Οι δυναμικοί και αεικίνητοι Τσιγγάνοι με τα πολλά παιδιά έπρεπε να ζήσουν. Προσαρμόστηκαν στις νομαδικές συνήθειες, που επέβαλλε ο τρόπος ζωής τους. Αντικατέστησαν τα παραδοσιακά προϊόντα με καινούργια. Με μυστηριώδεις τρόπους μονοπώλησαν το εμπόριο και τη διάχυση στην αγορά επίπλων για το ύπαιθρο (τραπέζια και καρέκλες), που ήταν φτιαγμένα από ένα μονοκόμματο κομμάτι πλαστικό και αργότερα, για μια πιο εύσωμη ή παχύσαρκη πελατεία, πιο σύνθετα έπιπλα από ψάθα και καλάμι. Εγιναν πλανόδιοι χονδρέμποροι, που τροφοδοτούσαν τα παλαιοπωλεία και τέλος πουλούσαν νεογέννητα πουλερικά για ανατροφή. Μεγάλο ρόλο έπαιζαν επίσης οι Τσιγγάνοι στο εμπόριο και στη συλλογή οπωροκηπευτικών, ιδίως μεγάλου όγκου και μικρής εμπορευματικής αξίας.

Μετά ήρθαν τα χαλιά, πάσης φύσεως, που παρήγοντο από ελληνικές και ξένες βιομηχανίες και εισήγοντο επίσης από τις χώρες της Κεντρικής Ασίας και του Καυκάσου, που είχαν απαλλαγεί από το αυστηρό πλαίσιο της Σοβιετικής Ενωσης. Εκεί άρχισαν και οι πρώτες δυνατότητες ημιπαράνομης δραστηριότητας, δηλαδή λαθρεμπορίου. Πολύ σύντομα, οι συνοικίες των Τσιγγάνων γέμισαν ναρκωτικά, ο λευκός θάνατος εγκαταστάθηκε και ένα ολόκληρο σύστημα ζήτησε προστασία και επομένως εξοπλισμό συγκεκριμένων στοιχείων της νεολαίας. Το εγκληματικό πανόραμα είχε ολοκληρωθεί. Η δειλία και η πολιτική σύγχυση των δυνάμεων καταστολής οδήγησαν στο σημερινό «άβατο». Ολόκληρες περιοχές, όπως τα Εξάρχεια, ξεφεύγουν από τον έλεγχο της πολιτείας και μεταβάλλονται ουσιαστικά σε αυτόνομα κράτη, όπου επικρατεί ο νόμος της ζούγκλας. Από εκεί και πέρα ήταν εύκολο να θρηνήσουμε ανθρώπινα θύματα και να ιδεολογηθεί το προπέτασμα καπνού που απειλεί τη χώρα. Αλληλέγγυοι «Ρομά», συγκεχυμένα και ευθυνόφοβα σώματα ασφαλείας και έντονη ιδεοληψία στις τάξεις του ΣΥΡΙΖΑ και της Κοινοβουλευτικής τους Ομάδας δημιουργούν το σημερινό νέφος δύσοσμου και ανθυγιεινού καπνού, που μας πνίγει όλους.



ΤΕΙ

Του Δημήτρη Δουλγερίδη (Τα Νέα 21/06/2017)

Γιατί μόνο στα ΤΕΙ και όχι στα ΑΕΙ; Μέχρι ποιο σημείο θα φτάσουν οι διακρίσεις στην εκπαιδευτική διαδικασία; Για την ιδέα του υπουργείου Παιδείας ο λόγος, να εισέρχονται οι Ρομά σε ορισμένα τμήματα τεχνολογικών ιδρυμάτων χωρίς εξετάσεις, η οποία ακούστηκε ως «αντίμετρο» μετά τον θάνατο του 11χρονου μαθητή στο Μενίδι από αδέσποτη σφαίρα. Από μόνη της θα ήταν μια ανέξοδη υπόσχεση, το πρακτικό αντίκρισμα της οποίας ελέγχεται ήδη από τη στιγμή της εξαγγελίας της. Θα ήταν ένας ακόμη επικοινωνιακός αυτοματισμός της κυβέρνησης για να ρίξει την μπάλα μακριά από τις «στραβές» του Γιάννη Μπαλάφα και το «κοινωνικό φαινόμενο» των Ρομά, όπως επιβάλλει η πολιτική ορθότητα στην ανακοίνωση των συναρμόδιων υπουργών.

Δεν είναι όμως μόνο μια υπόσχεση που οδηγεί σε αδιέξοδο. Συνιστά και απροκάλυπτη διάκριση για τη λοιπή μαθητική κοινότητα, από τη στιγμή που καταργείται το βασικό κριτήριο εισαγωγής. Το έλλειμμα αυτό δύσκολα θα μπορέσουν να το αντιμετωπίσουν οι απανταχού «δικαιωματικοί» μέσα στην παραζάλη της προάσπισης μειονοτήτων. Οσο αυστηρό κι αν ακούγεται, η απαλλαγή από τις εξετάσεις για τα ΤΕΙ – έστω και προσαρμοσμένες σε διαφορετικές ανάγκες – δεν αποτελεί μέτρο κοινωνικής πρόνοιας. Οι ίδιες οι εξετάσεις είναι απαραίτητος σταθμός σε μια διαδικασία που οφείλει να είναι και να φαίνεται εξίσου διαφανής και απαρέγκλιτη για όλους τους συμμετέχοντες.

Αλλά εκτός από διάκριση, είναι και κομμάτι ενός παζλ που αποκαλύπτει την προσέγγιση της κυβέρνησης όσον αφορά την εκπαίδευση. Από την «αριστεία» του Αριστείδη Μπαλτά, περάσαμε στην έξωση καθηγητών του εξωτερικού από τα Συμβούλια των Ιδρυμάτων, στη συμμετοχή φοιτητών στην πανεπιστημιακή διοίκηση από την πίσω πόρτα και στην «επιστροφή» του ασύλου ως ιερού ταμπού. Ο άσος στο μανίκι, έτσι κι αλλιώς, παραμένει: η εισαγωγή των επίδοξων φοιτητών στα ΑΕΙ χωρίς τις αντίστοιχες εξετάσεις. Οπότε ακόμη μία υπόσχεση δεν έβλαψε κανέναν – ειδικά όταν νιώθει σε απόσταση αναπνοής τα ποιοτικά στοιχεία των δημοσκοπήσεων.


Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s