22/01/2018: Μηνυτήρια αναφορά για το “Φεστιβάλ αντισημιτισμού” του Απριλίου 2017 με το πανελλαδικό “κάψιμο του Ιούδα/Εβραίου” (69 καταγραφές)

ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΤΩΝ ΣΥΜΦΩΝΙΩΝ ΤΟΥ ΕΛΣΙΝΚΙ (ΕΠΣΕ)
Τ.Θ. 60820, 15304 Γλυκά Νερά, Tηλ. 2103472259 Fax: 2106018760
email: helsinki@otenet.gr ιστοσελίδα: https://greekhelsinki.wordpress.com

Εισαγγελέα για τα ρατσιστικά εγκλήματα στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών

                                                                           22 Ιανουαρίου 2018

Ενδέκατη αναφορά για σειρά αδικημάτων με άμεσο ή έμμεσο ρατσιστικό χαρακτήρα

[Η παρούσα αναφορά-έγκληση υποβάλλεται και σε δύο επισυναπτόμενα DVD για τη διευκόλυνση αναπαραγωγής ή άλλης επεξεργασίας της από τις εισαγγελικές αρχές.]

Κυρία Εισαγγελέα

Υποβάλλουμε σήμερα τη δέκατη αναφορά μας για αδικήματα με άμεσο ή έμμεσο ρατσιστικό χαρακτήρα, για τα οποία κάναμε αναρτήσεις στο Παρατηρητήριο Ρατσιστικών Εγκλημάτων αιτούμενοι το σχηματισμό δικογραφιών για τα αναφερόμενα φερόμενα αδικήματα.

Παρακαλούμε να ληφθούν υπόψη οι επιβαρυντικές συνθήκες των άρθρων 2.2 (αν οι φερόμενοι/ες δράστες/στριες είναι δημόσιοι λειτουργοί όπως Μητροπολίτες, αστυνομικοί, βουλευτές/υπουργοί, δήμαρχοι, κτλ) και 4 (αν οι φερόμενοι δράστες αποτελούν νομικά πρόσωπα ή ενώσεις προσώπων όπως Πολιτικά Κόμματα, Δήμαρχοι/Δημοτικά Συμβούλια, Σύλλογοι Γονέων, MKO, κτλ) του Ν. 927/79. Επίσης η Γνωμοδότηση της Εισαγγελίας Αρείου Πάγου 9/2009 (που επαναλήφθηκε με τη Γνωμοδότηση με αριθμό 12/2009) με θέμα «Το διαδίκτυο (INTERNET) δεν υπάγεται στο απόρρητο των τηλεπικοινωνιών που προβλέπει το Σύνταγμα» (http://www.eisap.gr/?q=node/111) καταλήγει ως εξής:

ΣΤ. Απ’ όλα τα μέχρι τούδε εκτεθέντα συνάγονται αβιάστως τα ακόλουθα:

  1. Το απόρρητο των επικοινωνιών δεν καλύπτει: α) την επικοινωνία μέσω του διαδικτύου (Internet) και β) τα εξωτερικά στοιχεία της επικοινωνίας (ονοματεπώνυμα και λοιπά στοιχεία συνδρομητών, αριθμοί τηλεφώνων, χρόνος και τόπος κλήσεως, διάρκεια συνδιάλεξης κ.λπ.)
  1. Οι εισαγγελικές, ανακριτικές και προανακριτικές Αρχές, πολύ δε περισσότερο τα Δικαστικά Συμβούλια και τα Δικαστήρια, δικαιούνται να ζητούν από τους παρόχους των υπηρεσιών Επικοινωνίας, μέσω του διαδικτύου (Internet) τα ηλεκτρονικά ίχνη μιας εγκληματικής πράξεως, την ημεροχρονολογία και τα στοιχεία του προσώπου στο οποίο αντιστοιχεί το ηλεκτρονικό ίχνος, από τους λοιπούς δε παρόχους των υπηρεσιών επικοινωνίας τα «εξωτερικά στοιχεία» της επικοινωνίας και ο πάροχος υποχρεούται να τα παραδίδει χωρίς να είναι αναγκαίο να προηγηθεί άδεια κάποιας Αρχής και ιδία της Αρχής Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών.
  1. Η Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών αλλά και οποιαδήποτε άλλη Ανεξάρτητη Αρχή ούτε νομιμοποιείται ούτε δικαιούται να ελέγξει με οποιονδήποτε τρόπο, αμέσως ή εμμέσως, το εάν η περί άρσεως ή μη του απορρήτου απόφαση των οργάνων της Δικαιοσύνης είναι σύννομη ή όχι. Αυτό κρίνεται από τα ίδια τα όργανα της Δικαιοσύνης. Ούτε όμως περαιτέρω η ρηθείσα Αρχή μπορεί να ελέγξει τους παρόχους υπηρεσιών επικοινωνίας για τη, σε κάθε περίπτωση, συμμόρφωσή τους προς τις αποφάσεις των οργάνων της Δικαιοσύνης. Εάν πράξει τούτο ενεργεί καθ’ υπέρβαση της δικαιοδοσίας της.

Ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου,

Γεώργιος Σανιδάς

Για κάθε υπόθεση, στον τίτλο αναφέρεται ο υπερσύνδεσμος του ιστολογίου Παρατηρητήριο Ρατσιστικών Εγκλημάτων όπου καταγράφονται όλες οι σχετικές υποθέσεις, ενώ στα κείμενα που αναδημοσιεύονται αναφέρονται οι υπερσύνδεσμοί τους, ώστε να είναι εύκολη η αναζήτηση με κλικ στην αναφορά στα DVD.

Με τιμή

Παναγιώτης Δημητράς
Εκπρόσωπος ΕΠΣΕ



Η αναλυτική μηνυτήρια αναφορά [ολόκληρη σε pdf εδώ: letter to eisagelea protodikon gia ypotheseis ratsismou 22-1-2018 public] περιλαμβάνει το ακόλουθο εισαγωγικό κείμενο και μετά 69 καταγραφές που περιέχονται σε μιαν ενότητα του Παρατηρητηρίου Ρατσιστικών Εγκλημάτων (ο κατάλογος με τις καταγραφές αναφέρεται στη συνέχεια μετά το εισαγωγικό κείμενο):

Απρίλιος 2017: Φεστιβάλ αντισημιτισμού 2017:
πανελλαδικό “κάψιμο του Ιούδα/Εβραίου”

Για κάθε εκδήλωση με το «κάψιμο του Ιούδα», πράξη όπως φαίνεται από τα εισαγωγικά κείμενα ευρύτατα γνωστή για τον σκόπιμο αντισημιτικό χαρακτήρα της και για αυτό διαχρονικά καταδικασμένη από την Εκκλησία της Ελλάδας και εκπροσώπους της πολιτείας και του πνευματικού κόσμου, αιτούμεθα τη δίωξη των υπευθύνων οργανωτών (δηλαδή των εκκλησιαστικών ή/και αυτοδιοικητικών παραγόντων, φορέων και ατόμων που αναφέρονται στα ακόλουθα κείμενα), όπως και των ΜΜΕ, αρχίζοντας από τα κρατικά ΑΠΕ-ΜΠΕ και ΕΡΤ, που προβάλουν θετικά αυτό το βάρβαρο αντισημιτικό έθιμο.

kapsimo iouda

Εισαγωγή: τέσσερα αναλυτικά κείμενα για το βλάσφημο και αντισημιτικό χαρακτήρα του “καψίματος του Ιούδα” και τις τρεις σχετικές εγκυκλίους της Ιεράς Συνόδου, καταδίκη του Κεντρικού Ισραηλιτικού Συμβουλίου, καθώς και υποστήριξη από την αντισημιτική Χρυσή Αυγή

Α. Μαρία Γιαννακάκη (σήμερα Γενική Γραμματέας Ανθρώπινων Δικαιωμάτων):
«“Το κάψιμο του Οβριού” φορέας του πιο χυδαίου ρατσισμού» (19 Απριλίου 2014)

kapsimo iouda yannakaki

Β. “Η πιο γνωστή και διαδεδομένη εκδήλωση λαϊκού αντισημιτισμού στην Ελλάδα, το κάψιμο του Ιούδα” Φραγκίσκη Αμπατζοπούλου (Καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης)

ΛΑΪΚΟΣ ΑΝΤΙΣΗΜΙΤΙΣΜΟΣ: ΤΟ ΚΑΨΙΜΟ ΤΟΥ ΙΟΥΔΑ

*** «Στην [ελληνική] λαϊκή παράδοση, οι βασικότερες κατηγορίες κατά των Εβραίων σχετίζονται με τη σταύρωση του Ιησού και η απήχησή τους υπήρξε ισχυρή. Στην Ακολουθία της Μεγάλης Πέμπτης εκτός από τις κατηγορίες κατά του Ιούδα γίνονται πολλές αναφορές και στο “γένος των Εβραίων”, γένος υπεύθυνο για τη σταύρωση του Ιησού. Οι Εβραίοι αποκαλούνται κατ’ επανάληψη “θεοκτόνοι”, “θεοστυγείς”, “λαός δυσσεβής και παράνομος”, και ζητιέται η τιμωρία τους: “Αλλά δος αυτοίς, Κύριε, κατά τα έργα αυτών, ό,τι κενά κατά σου εμελέτησαν”.

***»Η πιο γνωστή και διαδεδομένη εκδήλωση λαϊκού αντισημιτισμού στην Ελλάδα, το κάψιμο του Ιούδα, είναι έθιμο της Μεγάλης Πέμπτης. Ο Γ. Μέγας παρατηρεί ότι μετά την επικράτηση του χριστιανισμού ταυτίστηκαν με το όνομα του περιπλανώμενου Ιούδα παλιότερες παραδόσεις που σχετίζονταν με τον Οιδίποδα. Σύμφωνα με τον ίδιο, η ασάφεια σχετικά με τον Ιούδα στα Ευαγγέλια οδήγησε τη λαϊκή φαντασία σε ένα πλήθος παραδόσεων, παραμυθιών, τραγουδιών, καταδέσμων, όπου το όνομα Ιούδας χρησιμοποιείται μετωνυμικά. Στους Εβραίους αποδίδονται οι ιδιότητες του Ιούδα. Και αυτές είναι φιλαργυρία, προδοσία, περιπλάνηση, θεοκτονία. Ο Εβραίος ενέχεται για φιλαργυρία και δειλία στις παραδόσεις και παροιμίες του ελληνικού λαού, και πολλά παραδείγματα έχει καταγράψει ο Νικόλαος Πολίτης.

***»Σε ένα κείμενο για τα Πάθη του Ιησού, σύμφωνα με την Ακολουθία της Μεγάλης Εβδομάδας, ο Παπαδιαμάντης παρουσιάζει τον Εβραίο Ιούδα ως προδότη στη διαδικασία αποδιοπόμπησης που οδήγησε στη Σταύρωση, παραφράζοντας και σχολιάζοντας την υμνολογία της Ακολουθίας της Μεγάλης Τετάρτης (…).

***»Το κάψιμο του Ιούδα ήταν μια πρακτική που εφαρμοζόταν με παραλλαγές σε διάφορα μέρη της Ελλάδας. Η ταύτιση Ιούδα και Εβραίων είναι απόλυτη σε χωριά της Θράκης, όπου το ομοίωμα του Ιούδα το ονόμαζαν Οβριό(…).

***»Η [κατά των Εβραίων] κατηγορία της θεοκτονίας, επαναδραστηριοποιημένη μέσα από τη λατρεία, δεν μπορεί να εξεταστεί στο πλαίσιο του ορθολογισμού εφόσον εγγράφεται στο θρησκευτκό βίωμα, παράλληλα όμως μπορεί να εξεταστεί σε σχέση με τον μηχανισμό αποδιοπόμπησης, που κατασκευάζει στον “Εβραίο” έναν ένοχο όχι μόνο για τη θεοκτονία αλλά και για τα δεινά του λαού».

Φραγκίσκη Αμπατζοπούλου

Καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Εχει ιδιαίτερα ασχοληθεί με ζητήματα που αναφέρονται στην πολιτισμική εικονολογία και έχει γράψει μελέτες για την εικόνα του Εβραίου στη λογοτεχνία καθώς, επίσης, και για την αναπαράσταση της γενοκτονίας των Εβραίων στην ελληνική πεζογραφία. Αποσπάσματα από το βιβλίο της «Ο Αλλος εν διωγμώ» (Η εικόνα του Εβραίου στη λογοτεχνία -Ζητήματα Ιστορίας και μυθοπλασίας), εκδ. Θεμέλιο, 1998.

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ – 26/04/2001

Γ. «Το Πάσχα του μίσους» (Ιός – Ελευθεροτυπία 11-4-2015)

“Ένα από τα σπάνια έθιμα που επιβιώνουν στις μέρες μας είναι και το πασχαλινό κάψιμο του Ιούδα (ή του Εβραίου), η τελετουργική δηλαδή διαπόμπευση ενός σκιάχτρου ή ομοιώματος ανθρώπου, το οποίο προτού γίνει στάχτη γίνεται στόχος πυροβολισμών και πετροβολήματος. Μεταμορφωμένη σε τουριστική ατραξιόν, αυτή η ακραία αντιεβραϊκή παράσταση συνδυάζει την αναπαραγωγή του ρατσιστικού στερεότυπου με την απαραίτητη φαντασμαγορία. Μόνο που αυτή η φαντασμαγορία δεν διαφέρει καθόλου ως προς το μήνυμά της από τις εντυπωσιακές τελετές που οργανώνει η Κου Κλουξ Κλαν με τους φλεγόμενους σταυρούς στον αμερικανικό Νότο… Θα χρειαστεί και τρίτη εγκύκλιος στις 17.4.1918: «Εις γνώσιν της Ιεράς Συνόδου περιήλθεν, ότι επικρατεί εις τινα εισέτι του Κράτους μέρη, έθιμον ξένον εντελώς προς την Εκκλησίαν, καθ’ ο κατά την Μ. Παρασκευήν γίνεται χρήσις λαϊκών ασμάτων, εν οις υπάρχουσι φράσεις καθαπτόμεναι του Εθνους των Εβραίων, ότι δεν κατά την ημέραν του Πάσχα εξακολουθεί ενιαχού να γίνηται η καύσις του λεγομένου “ομοιώματος του Ιούδα”. Η Ιερά Σύνοδος θεωρεί καθήκον Αυτής, όπως φέρη εις γνώσιν πάντων των χριστιανών, ότι η τήρησις τοιούτων εθίμων αντιβαίνει προς την βάσιν και το θεμέλιον της πίστεως ημών, ήτις είναι η αρετή της αγάπης εν γένει προς πάντα άνθρωπον. Πλην τούτο όμως, καθηκόντως υποδεικνύει άμα η Σύνοδος, ότι τα αντιχριστιανικά ταύτα έθιμα, συντελούσι τα μέγιστα και εις την δημιουργίαν ψυχρότητος μεταξύ του ορθοδόξου πληρώματος και των συμπολιτών ημών Ισραηλιτών, οι οποίοι κοινήν σήμερον μεθ’ ημών έχουσι την πατρίδα και τα αυτά προς αυτήν δικαιώματα και καθήκοντα, επ’ ουδενί δε λόγω επιτρέπεται να θίγηται η φιλοτιμία αυτών διά πράξεων και φράσεων, αίτινες ευκόλως δύνανται να εκληφθώσιν ως προσβλητικαί διά το Εθνος των Ισραηλιτών. Τούτων πάντων ένεκεν η Ιερά Σύνοδος έγνω, έχουσα προ οφθαλμών την τε βάσιν της χριστιανικής ημών πίστεως και το συμφέρον της εν ομονοία συμβιώσεως των τέκνων της πατρίδος, όπως ρητώς απαγορεύση τα έθιμα ταύτα, προτρέπεται δε πάντας εις αποφυγήν τούτων» (αρ. πρωτ. 3476).”

Το πλήρες άρθρο στην ιστοσελίδα: http://www.efsyn.gr/arthro/pasha-toy-misoys

kapsimo iouda ios

Δ. Κύριο άρθρο της Καθημερινής (2 Μαΐου 2013)

Το κάψιμο του Ιούδα

Από τα μεγαλοβδομαδιάτικα έθιμα, εκείνα που δείχνουν πως άντεξαν περισσότερο στον χρόνο και στην αλλαγή συνηθειών και αντιλήψεων είναι τα αναστάσιμα· ίσως επειδή, εκτός από ευχάριστα, είναι και θορυβωδέστερα, και μάθαμε πια να συνδυάζουμε την τέρψη με τα πολλά ντεσιμπέλ. Είπα ότι δείχνουν ανθεκτικότερα επειδή δεν είναι εξακριβωμένο πόσα διατηρήθηκαν χωρίς ουσιώδεις αβαρίες και χρονικά κενά και πόσα ξεφύτρωσαν εσχάτως σε έδαφος καλλιεργημένο από φολκλορικές «αναβιωτικές» διαθέσεις ή και τουριστικές ορέξεις.

Τέτοια μέρα, λοιπόν, σε άλλους καιρούς, προτηλεοπτικούς, και σε άλλους τόπους, εξωαστικούς (όταν η πρωτεύουσα ήταν πιο μακριά κι από την Αυστραλία), τα παιδιά καίγαμε τον Ιούδα, παραλαμβάνοντας τη σκυτάλη από άλλα παιδιά που εν τω μεταξύ είχαν γίνει γονείς μας. Η εμπλοκή των ενηλίκων στο τελετουργικό ήταν μικρή κι απόμακρη. Μαζεύμαμε ξύλα κι άχυρα, ντύναμε ανθρωπόμορφο σκιάχτρο έναν κορμό και τον λαμπαδιάζαμε σε κάποια απόσταση από την εκκλησία, να μην ενοχλούμε με τις θριαμβικές κραυγές και τα αναθέματά μας. Πολλά δεν ξέραμε, αλλά τα έθιμα δεν τα διαιωνίζει η γνώση· χρόνο το χρόνο γίνονται ρουτίνα, φόρμα, κέλυφος. Αυτό που ξέραμε ήταν πως ο Ιούδας πρόδωσε τον Χριστούλη. Στους Ρωμαίους ή στους Εβραίους; Τέτοιες λεπτομέρειες μας διέφευγαν, άλλωστε τότε δεν κυκλοφορούσε ο Αστερίξ, ώστε κάτι να μυριστούμε για τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία.

Για τους Εβραίους, πάντως, κάτι ξέραμε. Είτε από τα παραμύθια που μας έλεγαν οι γιαγιάδες μας, που τα είχαν μάθει από τις δικές τους γιαγιάδες, όπου ο Εβραίος ήταν πάντα κακόψυχος και τσιφούτης, είτε, όσοι εκκλησιαζόμασταν τακτικά, από τα Ευαγγέλια και κυρίως από τα εγκώμια της Μεγάλης Παρασκευής, με τις αρές για το «μιαιφόνον έθνος, τον αλαζόνα Ισραήλ». Τι εστί μιαιφόνον δεν ξέραμε, όμως τις λέξεις δεν τις καταλαβαίνεις από τα λεξικά· νιώθεις τη σημασία τους από τον τρόπο που τις πετάει ο χρήστης τους και από την οσμή τους ακόμα.

Τη λέξη αντισημιτισμός τη μάθαμε αργότερα. Μαθαίνοντας επίσης ότι υπήρξαμε, άθελά μας, φορείς και μεταβιβαστές του. Πόσος αντισημιτισμός ή αντιεβραϊσμός υπάρχει στο κάψιμο του Ιούδα; Οσος υπάρχει πάντοτε στην ελληνική κοινωνία, σαν αυτονόητος, σαν μια αέναα κληροδοτούμενη φυσική κατάσταση, ή όσος υπάρχει γενικά στον χριστιανισμό κάθε δόγματος. Δεν ξέρω πόσο ισχύει η υπόθεση ότι μία από τις αιτίες της αντιπάθειας είναι η άρνησή μας να δεχτούμε ότι μπορεί να υπάρχει κι άλλος περιούσιος λαός πλην ημών, πάντως και τα παραμύθια μας και πολλές παροιμίες και δημοτικά τραγούδια αναπαριστάνουν έναν Εβραίο που, εκτός από τον θάνατο του Χριστού, τον βαραίνουν μύρια όσα ηθικού ή κοινωνικού τύπου αμαρτήματα. Δεν φύτρωσαν, άλλωστε, στο κενό τρία κόμματα της τωρινής πολιτικής σκηνής (Χ.Α., ΑΝΕΛ, ΛΑΟΣ) που αθροιστικά αγγίζουν το 20% κι έχουν ευαγγέλιο τον οξύτατο αντισημιτισμό, μεταμφιεσμένο σε αντισιωνισμό. Αλλά κι αύριο μέρα είναι. 

Ε. Η καταδίκη του Κεντρικού Ισραηλιτικού Συμβουλίου (2016)

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΒΟΛΗ ΤΟΥ ΕΘΙΜΟΥ ΤΟΥ «ΚΑΨΙΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΙΟΥΔΑ» ΣΤΟΝ ΙΣΤΟΤΟΠΟ ΤΟΥ ΕΟΤ

Κατά την περίοδο των εορτών του Πάσχα τελούνται στη χώρα μας διάφορα έθιμα. Ένα από αυτά είναι και το «κάψιμο του Ιούδα», το οποίο πραγματοποιείται σε ορισμένες περιοχές της χώρας κατά την ημέρα του Μεγάλου Σαββάτου. Το έθιμο αυτό διαιωνίζει αντισημιτικά αισθήματα. Είναι χαρακτηριστικό το ότι στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης έχει σχεδόν εξαλειφθεί.

Από την πλευρά μας, ως Κεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο Ελλάδος, έχουμε κατά το παρελθόν προβεί επανειλημμένως σε διαβήματα προς αρμόδιους φορείς προκειμένου να σταματήσει και στη χώρα μας η τέλεση του εθίμου αυτού. Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι η Εκκλησία της Ελλάδος, με τις Συνοδικές Εγκυκλίους της του 1891, 1910 και του 1918 έχει ζητήσει όπως «ρητώς απαγορευτούν τα έθιμα ταύτα».

 Η έκπληξή μας, όμως, ήταν μεγάλη όταν είδαμε στον επίσημο ιστότοπο του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού να προβάλλεται το αντισημιτικό έθιμο του καψίματος του Ιούδα για την ανάδειξη του ελληνικού πολιτισμού και την προσέλκυση ξένων τουριστών στην Ελλάδα. Οι σχετικές καταχωρήσεις από τον ιστότοπο του ΕΟΤ διανεμήθηκαν μάλιστα σε πρόσφατο newsletter της Πρεσβείας της Ελλάδος στην Ουάσιγκτον. Πιστεύουμε πως το έθιμο αυτό δεν προσβάλλει απλώς την ελληνική εβραϊκή κοινότητα αλλά μειώνει συνολικά και τη σύγχρονη ελληνική κοινωνία.

Για όλους τους ανωτέρω λόγους υποβάλλαμε γραπτώς αίτημα στον Πρόεδρο του ΕΟΤ -με κοινοποίηση στην Αν. Υπουργό Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, καθώς και στην Ελληνική Πρεσβεία στην Ουάσιγκτον- ζητώντας την απόσυρση της προβολής του εν λόγω εθίμου από τον επίσημο ιστότοπο του οργανισμού.

Αθήνα, 6 Μαΐου 2016

Κεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο Ελλάδος


ΣΧΕΤΙΚΑ:“ΚΑΨΙΜΟ ΙΟΥΔΑ 2016”:
ΛΕΣΒΟΣΚΡΗΤΗΝΑΥΠΑΚΤΙΑ
Στον Ιστότοπο του ΚΙΣΕ: ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΧΡΟΝΙΚΑ, 172, 2001 ΣΕΛ. 8-9 * ΕΓΚΥΚΛΙΟΙ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ
Στον Τύπο: “Το Πάσχα του μίσους”, Εφημερίδα των Συντακτών, ΙΟΣ, 11.4.2015

 ΣΤ. Η υποστήριξη από την αντισημιτική Χρυσή Αυγή


Το κάψιμο του Ιούδα: Ένα Ελληνικό Έθιμό υπό συνεχή διωγμό 

Σάββατο, 15 Απριλίου 2017 – 13:00

kapsimo iouda xa.png


Το κάψιμο του Ιούδα είναι, ίσως, ένα από τα πιο αντιπροσωπευτικά λαμπριάτικα έθιμα της Ελλάδας και η μορφή, που παραδίδεται στις φλόγες κάθε Κυριακή του Πάσχα, μας κάνει να πιστεύουμε ότι παρασύρει στην πυρά οποιαδήποτε μορφή προδοσίας. Κοινωνική, πολιτική, προσωπική.

Το “κάψιμο του Ιούδα” αποτελεί ένα ξεχωριστό έθιμο το οποίο αναβιώνει σε περιοχές της Ελλάδας κάθε Κυριακή του Πάσχα, προσελκύοντας πλήθος κόσμου που θέλει να θαυμάσει την τιμωρία του φιλάργυρου προδότη. Η διατήρηση του εθίμου μέχρι σήμερα, μπορεί να εκφράζει την έντονη ανάγκη για αποτίναξη κάθε είδους προδοσίας.

Οι παραδόσεις του λαού μας πιστεύουν ότι ακόμα και τα στοιχεία της φύσης μισούν και θέλουν να εκδικηθούν τον άνθρωπο που πρόδωσε τον Χριστό. Οι κάτοικοι της Λευκάδας πιστεύουν ότι η συκιά, το δέντρο από το οποίο είχε κρεμαστεί ο Ιούδας, “έχει ίσκιο βαρύ κι όποιος κοιμηθεί από κάτω πεθαίνει”. Το ίδιο καταραμένες θεωρούνται ότι είναι η βρωμοξυλιά, ή αλλιώς ο αζόγυρος στην Κρήτη, και οι αγριοχαρουπιές στην Αιτωλία, που λέγονται μάλιστα και “δέντρα του Ιούδα”.

Αποτελώντας ένα από τα λίγα έθιμα που διατηρούνται από την περίοδο της Τουρκοκρατίας, το κάψιμο του “προδότη” θεωρείται ένα ξεχωριστό κεφάλαιο για το Πάσχα στην Κρήτη. Στα περισσότερα μέρη του νησιού, ο Φαρμακός, δηλαδή ο Ιούδας παραδίδεται στην πυρά, καίγεται με μεγάλες “φουνάρες” και με τα απαραίτητα “μπαλοταρίσματα”.

Σε πολλά χωριά της Θράκης, ο λαός καίει το ομοίωμα του Ιούδα, ενώ με το κάψιμο θεωρείται ότι ρίχνει στην φωτιά την φιλαργυρία και την δειλία του. Στην Ερμιόνη, το έθιμο αναβιώνει στο κεντρικό λιμάνι της περιοχής εδώ και 25 χρόνια. Βάρκες με αναμμένα καπνογόνα κινούνται κυκλικά γύρω από το ομοίωμα, μέχρι να έρθει η στιγμή της πυρπόλησης.

Αξίζει να σημειωθεί, πως το συγκεκριμένο έθιμο έχει τεθεί στο στόχαστρο της παγκόσμιας τάξης πραγμάτων ήδη από τις απαρχές του Ελληνικού Κράτους, αφού ήδη από το 1849 ξεκίνησαν οι προσπάθειες καταστολής αυτού του εθίμου, επειδή κρίθηκε «αντισημιτικό» και με αφορμή την επίσκεψη την επίσκεψη του εβραίου Ρότσιλντ, με αποτέλεσμα ταραχές σε ολόκληρη τη χώρα και τον επακόλουθο εμπορικό αποκλεισμό, απόρροια της λεγόμενης «Υπόθεσης Πατσίφικο».

Ποιός ήταν όμως ο Δαυίδ Πατσίφικο; Ο Πατσίφικο υπήρξε εβραίος -από την Ισπανία- τυχοδιώκτης, ο οποίος εγκαταστάθηκε στην Ελλάδα το 1836, με την ιδιότητα του Προξένου της Πορτογαλίας. Το 1842, παύεται από τα καθήκοντά του, συνεπεία των καταχρήσεων στις οποίες επιδίδετο. Ακολούθως, πλαισίωσε τον κύκλο της Δουκίσσας της Πλακεντίας, ζώντας από την οικονομική της ενίσχυση, μέχρις ότου επιδοθεί στην αγαπημένη συνήθεια των εβραίων, την τοκογλυφία. Ο Πατσίφικο, διέμενε στου Ψυρρή, επί της οδού Καραϊσκάκη. Εκείνο το έτος, η ελληνική κυβέρνηση, απαγόρευσε το έθιμο της καύσης του Ιούδα, μετά από πιέσεις που δέχτηκε και σχετίζονταν με την έκτακτη επίσημη επίσκεψη του έτερου εβραίου και μεγαλοτραπεζίτη Ρότσιλντ. Ο λαός των Αθηνών, αποφάσισε την μεταφορά του εθίμου, για τη δεύτερη μέρα του Πάσχα, στη Πλατεία Ηρώων στου Ψυρρή.

Η προκλητική στάση του Πατσίφικο κατά την τέλεση του δρώμενου και η επακολουθήσασα επέμβαση της αστυνομίας για να διαλύσει το πλήθος, εξαγρίωσε τους Αθηναίους, οι οποίοι στράφηκαν με μένος κατά του εβραίου. Επιτέθηκαν στην οικία του, ενώ ο ίδιος μετά βίας γλίτωσε τα χειρότερα. Κατέφυγε τότε στη βρετανική πρεσβεία, μιας και είχε φροντίσει να αποκτήσει και την βρετανική υπηκοότητα.

Το επόμενο κιόλας πρωινό, ο Άγγλος Πρεσβευτής σερ Έντμοντ Λάιονς, προέβη σε διάβημα προς την ελληνική κυβέρνηση και απαίτησε για λογαριασμό του Πατσίφικο το ποσό των 886.736 δραχμών και 57 λεπτών! Το ποσό, ήταν εξωφρενικό για την εποχή και η κυβέρνηση απέρριψε το βρετανικό αίτημα. Ο Άγγλος υπουργός εξωτερικών Πάλμερστον, απαίτησε εκ νέου αποζημίωση για τον εβραίο Πατσίφικο, δίχως να έχει προηγηθεί καταγραφή των ζημιών που υπέστη. Χαρακτηριστικά αναφέρεται πως το ποσό που ζητούσε ο Πατσίφικο διά των Άγγλων ήταν πολλαπλάσιο της αξίας των τότε ανακτόρων, επί της Κλαυθμώνος! Η ελληνική κυβέρνηση υπέδειξε τη δικαστική οδό, ως τη νόμιμη για τη διευθέτηση του ζητήματος, γεγονός που εξόργισε τους Βρετανούς. Ο υπουργός εξωτερικών της Βρετανίας, διέταξε τότε το ναυτικό αποκλεισμό του Βασιλείου της Ελλάδος  και την κατάσχεση των πολεμικών και εμπορικών πλοίων (Ιανουάριος 1850), ώστε να υποχρεωθεί η ελληνική κυβέρνηση να συμμορφωθεί προς τις παράλογες απαιτήσεις του Πατσίφικο. Τα μέτρα των βρετανών περιελάμβαναν το ναυτικό αποκλεισμό, την απαγόρευση του απόπλου και του κατάπλου πλοίων και την κατάσχεση των φορτίων αυτών.

Ο Ελληνικός Λαός επέδειξε υψηλότατο εθνικό φρόνημα και διατήρησε εις το ακέραιον την Τιμή και την Αξιοπρέπειά του, υπομένοντας την πρωτοφανή στα διεθνή διπλωματικά χρονικά απόφαση της Αγγλίας, να αμφισβητήσει την κυριαρχία του Ελληνικού Κράτους, μέσω της λεγόμενης ”διπλωματίας της κανονιοφόρου”. Ο αποκλεισμός εν τέλει ήρθη, μετά από διπλωματικά επεισόδια της Αγγλίας με τη Ρωσία και τη Γαλλία, στις 15 Απριλίου του 1850, οπότε και το ζήτημα Πατσίφικο, παραπέμφθηκε σε διεθνή διαιτησία.



Το φεστιβάλ αντισημιτισμού του 2017 με πανελλαδικό “κάψιμο του Ιούδα”

Οι 69 καταγραφές που αναφέρονται στην αναφορά:

1. Δύο κείμενα του κρατικού Αθηναϊκού και Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων
2. Δήμος Καλαμάτας
3. Δήμος Αρταίων
4. Δήμος Τρίπολης
5. Δήμος Κέας
6. Δήμος Ναυπλίου, τοπικές κοινότητες, εκκλησίες και ΑΠΕ-ΜΠΕ
7. Προαθωνικός Οργανισμός Τουρισμού [Ουρανούπολη Χαλκιδικής]
8. Εκκλησία Αγίου Αθανασίου Πενταπόλεως [Σερρών]
9. Κρατική τηλεόραση της ΕΡΤ
10. Δήμος Ερμιόνης και Κοινότητα Πορτοχελίου [Αργολίδας]
11. Ανώπολη Ηρακλείου (εκκλησία)
12. Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου (Επίσημος ιστότοπος – χωρίς ημερομηνία)
13. CΝΝ Greece (για Άρτα):
14. Ναυτεμπορική – naftemporiki.gr για Μέτρες Θράκης
15. Real News για Άρτα
16. Nέος Mαρμαράς και halkidikinews.gr
17. travelstyle.gr
18. Κεφαλονιά [τοπικές κοινότητες και ΜΜΕ που προβάλουν τις εκδηλώσεις]
19. Το κάψιμο του Ιούδα στο Αστρος [Αρκαδίας]
20. Αντίπασχο και κάψιμο Ιούδα στη Μελιγού [Αρκαδίας]
21. Πυρετώδεις προετοιμασίες στο Λεβίδι για το κάψιμο του Ιούδα
22. Πολιτιστικός Σύλλογος Κονταριώτισσας «Πιέρες»: Απόψε «Το κάψιμο του Ιούδα» στον προαύλιο χώρο του Αποστόλου Θωμά [Πιερία]
23. Αθηνόραμα: Μια Ελλάδα Πάσχα – οι προορισμοί και το know-how
24. Πολίτης Χίου: Υπάρχει Πάσχα χωρίς ρουκετοπόλεμο; [Χίος]
25. Zarpa News GR: Κρήτη – Άναψαν «φουνάρα» του Ιούδα καταμεσής του δρόμου
26. Άποψη: Ετοιμάζουν τον Ιούδα στην Πόμπια [Ηρακλείου Κρήτης]
27. Ανάσταση στον Άγιο Νικόλαο Κρήτης … «το κάψιμο του Ιούδα» στη Λίμνη
28. Μαχαίρας Ξηρομέρου [Αιτωλοακαρνανίας]: Μεγάλη Πέμπτη, το Κάψιμο του Ιούδα και Μεγάλη Παρασκευή το πρωί
29. Το κάψιμο του Ιούδα στη Μεγάλη Παναγία [Χαλκιδική]
30. Πάσχα με κάψιμο του Ιούδα στην Ερμιόνη [Αργολίδας]
31. Το έθιμο με το κάψιμο του Ιούδα στον Αετό Ακτίου-Βόνιτσας [αιτωλοακαρνανιας]
32. Το κάψιμο του Ιούδα αναβιώνει ο Πολιτιστικός Σύλλογος “Παλαιό Καρλόβασι”
33. Χανιά | Ετοιμάζονται να κάνουν… χαμό στην Σούδα το βράδυ της Ανάστασης!
34. Το “κάψιμο” του Ιούδα και η “Σταύρωση του Κυρίου” στο Νεοχώρι [Βοιωτίας]
35. Στα Χανιά έκαψαν τον Ιούδα που έβλεπε Survivor!
36. Η εντυπωσιακή Ανάσταση και το κάψιμο του Ιούδα στον Άγιο Νεκτάριο της Σούδας Χανίων
37. Για ακόμα μια χρονιά πραγματοποιήθηκε η καύση του Ιούδα στην Κάλυμνο
38. Το εντυπωσιακό κάψιμο του Ιούδα στην Ύδρα
39. Το κάψιμο του Ιούδα αναβιώνει και στην Πλατεία του Αστακού [Αιτωλοακαρνανίας] τη Μεγάλη Παρασκευή
40. Το κάψιμο του Ιούδα στο Μεταγγίτσι [Σιθωνίας Χαλκιδικής]
41. Το κάψιμο του Ιούδα αναβίωσε και φέτος στα Βλυζιανά [Αιτωλοακαρνανίας]
42. Το “κάψιμο του Ιούδα [Γανόχωρα Πιερίας]
43. Κάψιμο Ιούδα 2017 Άγιος Νικόλαος Μεϊντάνι Χανιά
44. Δρυμός Βόνιτσας Αιτωλοακαρνανίας
45. Η καύση του Ιούδα στη Νέα Χιλή της Αλεξανδρούπολης (www.reportal.gr)
46. Νέα Ρόδα Χαλκιδικής
47. Προετοιμασία για το κάψιμο του Ιούδα στο Οροπέδιο Λασιθίου
48. Η προετοιμασία και το κάψιμο του Ιούδα στης Μάνδρες του Νομού Κιλκίς
49. Νέα Ηρακλείτσα Καβάλας
50. Μύτικας Αιτωλοκαρνανίας
51. Αγία Τριάδα Κάτω Χωριό Ιεράπετρας
52. Άγιος Αιδηψού Ευβοίας
53. Πευκοχώρι Χαλκιδικής
54. Αρβανιτοχώρι Κάσου [Δωδεκάνησα]
55. Αρκεσίνη Αμοργού
56. Κρινόφυτα Καλαβρύτων
57. Μαραθόπολη Μεσσηνίαs – κάψιμο Ιούδα
58. Κάψιμο Ιούδα – Εικονίσματα Ευηνοχώρι Αιτωλοακαρνανίας (Nafpaktia News)
59. Δεύτερη Ανάσταση στον Πρόδρομο Πάρου 2017 & το «κάψιμο του Ιούδα»
60. Εκτέλεση Ιούδα, Περίσα της Σαντορίνης
61. Σύμη Δωδεκανήσων
62. Φανός Αρδανίου [Τρικάλων]
63. Αναβίωση εθίμου καψίματος Ιούδα στην Παναγιά Θάσου 2017
64. Κάψιμο Ιούδα στην Εύα Μεσσηνίας (eleftheriaonline.gr)
65. Το “Κάψιμο του Ιούδα” στη Μονεμβασιά 2017
66. Κάψιμο του Ιούδα 2017 Φοινίκη Λακωνίας
67. Πάσχα στη Σάμο: Φαντασμαγορικό κάψιμο του Ιούδα στη Χώρα της Σάμου!
68. Πέρδικα Αίγινας
69. Εφημερίδα «Στόχος»


 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s