25/04/2019: Μηνυτήρια αναφορά για προβολή αντισημιτικού “καψίματος Ιούδα” από ΑΠΕ – Αυγή – Έθνος – Πρώτο Θέμα

ΠΡΟΣ ΤΟ ΤΜΗΜΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΡΑΤΣΙΣΤΙΚΗΣ ΒΙΑΣ

25 Απριλίου 2019

Κυρίες/Κύριοι,

Σας υποβάλλουμε άλλη μια μηνυτήρια αναφορά, στα πλαίσια του προγράμματος του Παρατηρητηρίου Ρατσιστικών Εγκλημάτων, για την προβολή από μεγάλα ΜΜΕ, δηλαδή το κρατικό ΑΠΕ, την Αυγή, το Έθνος και το Πρώτο Θέμα, του “χυδαία ρατσιστικού” (κατά τη Γενική Γραμματέα   Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων Μαρία Γιαννακάκη) «καψίματος του Ιούδα», πράξη -όπως φαίνεται από τα επισυναπτόμενα στο τέλος κείμενα- ευρύτατα γνωστή για το σκόπιμο χαρακτήρα υποκίνησης αντισημιτικού μίσους που για αυτό είναι διαχρονικά καταδικασμένη από την Εκκλησία της Ελλάδας και εκπροσώπους της πολιτείας και του πνευματικού κόσμου. Για το κρατικό ΑΠΕ ισχύουν οι επιβαρυντικές περιστάσεις του αντιρατσιστικού νόμου στον οποίο φυσικά υπάγονται και τα λοιπά αντισημιτικά δημοσιεύματα που αναφέρονται εδώ (καθώς και τα εκατοντάδες άλλα των τελευταίων επτά ημερών προσβάσιμα από εδώ https://www.google.gr/search?q=κάψιμο+ιούδα&source=lnt&tbs=qdr:w&sa=X&ved=0ahUKEwjZlpHF5-vhAhWSbFAKHRE_DZMQpwUIJA&biw=1149&bih=507&dpr=1.13)

ethnos

17.04.2019 και 24.04.2019

Ντέπη Χιωτοπούλου

Πάσχα στην Ελλάδα: Το Τίμιο Ξύλο, τα πολύχρωμα αερόστατα και το κάψιμο του Ιούδα

Το Πάσχα στην Ελλάδα είναι μοναδικό: στην Αρκαδία αναβιώνουν τσακώνικα έθιμα, στην Αργολίδα καίνε το ομοίωμα του Ιούδα μέσα στη θάλασσα, συνοδεύοντας το βεγγαλικά και κροτίδες, στα δε Πετροκέρασα στο νομό Θεσσαλονίκης αναβιώνει το έθιμο της μεταφοράς του Τιμίου Σταυρού


ΤΥΡΟΣ ΑΡΚΑΔΙΑΣ

Το κάψιμο του Ιούδα στη θάλασσα

ΟΙ ΤΣΑΚΩΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ στο όμορφο κεφαλοχώρι του δήμου Νότιας Κυνουρίας, χτισμένο στην καρδιά της Τσακωνιάς, ανάμεσα στις υπώρειες του Πάρνωνα και τα γαλανά νερά του Αργολικού κόλπου, αναβιώνουν τις ημέρες του Πάσχα με πολλά έθιμα. Τη Μεγάλη Παρασκευή γίνεται η περιφορά των δύο Επιτάφιων στην παραλιακή οδό του Τυρού με τη συνοδεία των ψαροκάικων και σκαφών ενώ από στεριάς χιλιάδες κόσμου ακολουθούν με ευλάβεια.
Το Μεγάλο Σάββατο από νωρίς τα μικρά παιδιά γεμίζουν τον κόλπο του Τυρού από άκρη σε άκρη με χιλιάδες κεριά που φωτίζουν τη θάλασσα και συμβολίζουν τις ψυχές των Τσακώνων ναυτικών και ψαράδων που έχουν χαθεί.

Τη στιγμή της Ανάστασης του Κυρίου στην ενορία της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος στο λιμάνι θα δείτε ένα από τα πιο φαντασμαγορικά και φημισμένα έθιμα της Ελλάδας. Το κάψιμο του Ιούδα μέσα στη θάλασσα πάνω σε ειδική σχεδία από τους Τσάκωνες μπουρλοτιέρηδες  με τη συνοδεία βεγγαλικών και δυναμιτών που φωτίζουν το γραφικό κεφαλοχώρι από άκρη σε άκρη. Πρόκειται για ένα έθιμο που άρχισε από την εποχή της Τουρκοκρατίας και που φτάνει έως τις μέρες μας.

FireShot Capture 037 - Fwd_ Μηνυτήρια αναφορά για προβολή αντισημιτικού _καψίματος Ιούδα_ απ_ - mail.google.com

(…)

ΠΟΡΤΟ ΧΕΛΙ

Δέντρα με κρεμασμένα αυγά

ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΕΡΜΙΟΝΙΔΑΣ, στο νομό Αργολίδος, στην Ανατολική Πελοπόννησο, στο Πόρτο Χέλι, ανήμερα του Πάσχα, αναβιώνει το έθιμο με το Κάψιμο του Ιούδα.

Στο Πόρτο Χέλι, όπως ενημερώνει το «ΕτΚ» ο πρόεδρος του οικισμού Μανώλης Τριγκάκης, γίνεται στολισμός στα δέντρα και στους στύλους με κρεμασμένα αυγά, το βράδυ της Μεγάλης Παρασκευής γίνεται η περιφορά του Επιταφίου από την εκκλησία του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, συνοδευόμενος από την Φιλαρμονική του Δήμου Ερμιονίδας, και κάνοντας τον κύκλο του Πόρτο Χελίου, επιστρέφει στην εκκλησία όπου γίνεται αναπαράσταση της Καθόδου του Κυρίου στον Αδη.

Την Κυριακή του Πάσχα, γύρω στις 20.00, στο λιμάνι γίνεται κάποιο χορευτικό από τον Πολιτιστικό Σύλλογο, και στις 20.30 αναβιώνει το έθιμο με το Κάψιμο του Ιούδα, μέσα στη θάλασσα. Από κάποιον αφηγητή υπάρχει αφήγηση της ιστορικότητας του γεγονότος, και μέσα στη θάλασσα, πάνω σε εξέδρα είναι κρεμασμένο το ομοίωμα του Ιούδα σε συκιά, όπου και καίγεται, συνοδευόμενο από πλήθος βεγγαλικών.

Σε απόσταση 4 χλμ. από το Πόρτο Χέλι είναι το μοναστήρι της Παντάνασσας, όπου και εκεί γίνεται περιφορά του Επιτάφιου και Ανάσταση, συγκεντρώνοντας τους πιστούς επισκέπτες.

ΕΡΜΙΟΝΗ

«Ανατινάζουν» τον Ιούδα

ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΕΡΜΙΟΝΙΔΑΣ, στο νομό Αργολίδος, στην Ανατολική Πελοπόννησο, ανήμερα του Πάσχα, αναβιώνει το έθιμο με το Κάψιμο του Ιούδα.

Στην Ερμιόνη, η οποία είναι χτισμένη δίπλα στο πευκόφυτο ακρωτήριο Μπίστι, με το νησιωτικό της χρώμα, το λιμάνι της αλλά και τα παραδοσιακά Μανδράκια, με ταβερνάκια και καφέ μπαρ, το βράδυ της Μεγάλης Παρασκευής περιφέρονται στα πλακόστρωτα δρομάκια του οικισμού οι Επιτάφιοι από τις δυο ενορίες. Πρώτα ξεκινάει ο Επιτάφιος από την Κοίμηση της Θεοτόκου, περνάει και από την εκκλησία των Παμεγγίστων Ταξιαρχών, και στη συνέχεια γίνεται η περιφορά και του Επιτάφιου της δεύτερης ενορίας.

Ανήμερα της Κυριακής του Πάσχα, στο λιμάνι, μαζεύεται πλήθος κόσμου για να δει το έθιμο με το Κάψιμο του Ιούδα που γίνεται μέσα στη θάλασσα. Υπό τους ήχους  μουσικής, βάρκες με φωτοβολίδες πλημμυρίζουν το λιμάνι και μία από αυτές προσεγγίζει τη σχεδία που είναι κρεμασμένο το ομοίωμα του Ιούδα, και το ανατινάζει. Το εντυπωσιακό θέαμα συνοδεύεται και από βεγγαλικά.

Επίσης, σε απόσταση 2 χλμ. από την Ερμιόνη, βρίσκεται το γυναικείο μοναστήρι των Αγ. Αναργύρων, όπου και εκεί γίνεται περιφορά του Επιτάφιου και Ανάσταση, όπου μαζεύεται πλήθος κόσμου.

FireShot Capture 038 - Fwd_ Μηνυτήρια αναφορά για προβολή αντισημιτικού _καψίματος Ιούδα_ απ_ - mail.google.com

Πάσχα στη στεριά: Οι λάκκοι, ο Ιούδας και ο χορός των γερόντων

Πώς γιορτάζουν τη Λαμπρή, η βυζαντινή καστροπολιτεία, η αρχόντισσα της Ρούμελης, τα χωριά του Πηλίου και η κοσμοπολίτικη Αράχοβα


ΜΟΝΕΜΒΑΣΙΑ

Περιφορά του Επιτάφιου σε βυζαντινά καλντερίμια

Στη βυζαντινή Καστροπολιτεία της Μονεμβασιάς, το «πέτρινο καράβι» του Γιάννη Ρίτσου, στο νοτιοανατολικό άκρο της Λακωνικής γης, το Πάσχα είναι ιδιαίτερα ατμοσφαιρικό και κατανυχτικό.

Τη Μεγάλη Πέμπτη το πρωί, πανηγυρίζει ο μητροπολιτικός ναός του Ελκόμενου Χριστού -είναι η παλαιότερη εκκλησία του κάστρου, ενώ το σημαντικότερο κειμήλιο του ναού είναι η περίφημη μεγάλη εικόνα του Ελκόμενου, η οποία χρονολογείται στον 14ο αιώνα- , που είναι αφιερωμένος στον Χριστό που σύρεται (Ελκόμενος) στο μαρτύριο.  Χαρακτηριστικοί είναι οι στίχοι του ποιητή Γιάννη Ρίτσου: «Ναι, αλήθεια, ο Ελκόμενος έχει δυο χέρια, τόσο λυπημένα μέσα στη θηλιά τους, όμως το φρύδι του σαλεύει σαν το βράχο που όλο πάει να ξεκολλήσει πάνου απ’ το πικρό του μάτι».

Από τον Ελκόμενο Χριστό, ξεκινάει τη Μεγάλη Παρασκευή η περιφορά του Επιταφίου, ανάμεσα στα στενά λιθόστρωτα δρομάκια της Καστροπολιτείας, φτάνοντας ως την Παναγία την Χρυσαφίτισσα, πολιούχου της Μονεμβασιάς, η μνήμη της οποίας, γιορτάζεται την επομένη της Κυριακής του Θωμά με ιδιαίτερη λαμπρότητα.

Το Μεγάλο Σάββατο το βράδυ, οι επισκέπτες συγκεντρώνονται στην εκκλησία του Ελκόμενου Χριστού για να ακούσουν τον παπά να ψάλλει το «Χριστός Ανέστη», ενώ το απόγευμα της Κυριακής του Πάσχα παρακολουθούνε το  εντυπωσιακό έθιμο με το κάψιμο του Ιούδα, που τα τελευταία χρόνια, πραγματοποιείται στην πλατεία της Παναγίας Χρυσαφίτισσας.


protothema

 

Πάσχα στην Καλαμάτα: επιστροφή στις ρίζες

11/04/2019, 19:21

Η άνοιξη είναι η περίοδος που η Μεσσηνία βγάζει στο φώς όλη της την ομορφιά και γιορτάζει το Ελληνικό Πάσχα τόσο… λαμπρά όσο δεν φαντάζεστε.

Σε απόσταση μόνο 2 ωρών από την Αθήνα, η Καλαμάτα είναι μια πόλη όπου θα σας μεθύσει η μυρωδιά από τους πορτοκαλεώνες, θα σας συνεπάρει ένας περίπατος στην προκυμαία και θα σας υποβάλουν οι θρησκευτικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις και έθιμα (…)

 
ΕΘΙΜΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ…
Η Καλαμάτα είναι μια από τις γωνιές της Ελλάδας όπου τα έθιμα και παραδόσεις έχουν καταφέρει να επιβιώσουν και να φτάσουν ως τις μέρες μας, αποτελώντας σημείο αναφοράς για τους επισκέπτες.

Την Μ. Παρασκευή το σκηνικό είναι μαγευτικό. Oι Επιτάφιοι στολίζονται παραδοσιακά με λεμονανθούς, βιολέτες και κρίνα και συναντούν κατά την περιφορά τις γειτονικές ενορίες ενώ στο πέρασμα τους, μικροί και μεγάλοι καίνε τον “Ιούδα”. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το κάψιμο του Ιούδα στον “Αβραμόγιαννη”, στην περιοχή Ράχη.

 

_______________________________________________________________________________________

avgi

20 Απριλίου 2019 

 Πάσχα 2019: Έθιμα στον Έβρο, την Αιτωλοακαρνανία και στην Πελοπόννησο

(…) Στην ορεινή Τριχωνίδα, εκτός από το άσπρισμα των αυλών και την παρασκευή παραδοσιακών πιτών, κρεμούν το τραπουλόχαρτο, που συμβολίζει το κρέμασμα του Ιούδα. (…) Στην καστροπολιτεία της Μονεμβασιάς, η περιφορά του επιταφίου τη Μεγάλη Παρασκευή γίνεται στα πλακόστρωτα δρομάκια με τα εγκώμια να αντηχούν σε όλο το κάστρο. Το απόγευμα της Κυριακής του Πάσχα αναβιώνει έξω από την εκκλησία του Ελκόμενου Χριστού το έθιμο με το κάψιμο του Ιούδα. Συγκεκριμένα τοποθετείται ένα ανθρώπινο ομοίωμα όπου στο εσωτερικό του υπάρχουν ξύλα και άχυρα, ενώ μόλις ανάψει η φωτιά, ξεκινά ένα φαντασμαγορικό θέαμα με βεγγαλικά.

__________________________________________________________

ape

Κουκουδάκης στο ΑΠΕ: «Η Ύδρα προορισμός αθλητικού τουρισμού… βουνού!»

Κυριακή 7 Απριλίου 2019

(…) Και βέβαια θέλω να σας πω πως σας περιμένουμε όλους το Πάσχα στην Ύδρα, να δείτε τον θαλασσινό επιτάφιο στο Καμίνι, τον επιτάφιο που μπαίνει στη θάλασσα να ευλογήσει τα νερά για να έχουν οι σφουγγαράδες μας καλές θάλασσες. Να δουν το πατροπαράδοτο κάψιμο του Ιούδα στο λιμάνι της Ύδρας με καύση πυροτεχνημάτων την Κυριακή του Πάσχα και βέβαια υπάρχει η μεγάλη διοργάνωση του νησιού μας, στις 22 και 23 Ιουνίου φέτος, τα Μιαούλια, η αναπαράσταση της Ναυμαχίας, ενώ καίγεται και ομοίωμα τουρκικής φρεγάτας έξω από το λιμάνι του νησιού μας!

Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στις 6/4/2019 στη συνδρομητική σελίδα του ΑΠΕ

_____________________________________

Τέσσερα αναλυτικά κείμενα για το βλάσφημο και αντισημιτικό χαρακτήρα του “καψίματος του Ιούδα” και τις τρεις σχετικές εγκυκλίους της Ιεράς Συνόδου, καταδίκη του Κεντρικού Ισραηλιτικού Συμβουλίου

Α. Μαρία Γιαννακάκη (σήμερα Γενική Γραμματέας Ανθρώπινων Δικαιωμάτων):
«“Το κάψιμο του Οβριού” φορέας του πιο χυδαίου ρατσισμού» (19 Απριλίου 2014)

FireShot Capture 042 - Fwd_ Μηνυτήρια αναφορά για προβολή αντισημιτικού _καψίματος Ιούδα_ απ_ - mail.google.com

Β. “Η πιο γνωστή και διαδεδομένη εκδήλωση λαϊκού αντισημιτισμού στην Ελλάδα, το κάψιμο του Ιούδα” Φραγκίσκη Αμπατζοπούλου (Καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης)

ΛΑΪΚΟΣ ΑΝΤΙΣΗΜΙΤΙΣΜΟΣ: ΤΟ ΚΑΨΙΜΟ ΤΟΥ ΙΟΥΔΑ

*** «Στην [ελληνική] λαϊκή παράδοση, οι βασικότερες κατηγορίες κατά των Εβραίων σχετίζονται με τη σταύρωση του Ιησού και η απήχησή τους υπήρξε ισχυρή. Στην Ακολουθία της Μεγάλης Πέμπτης εκτός από τις κατηγορίες κατά του Ιούδα γίνονται πολλές αναφορές και στο “γένος των Εβραίων”, γένος υπεύθυνο για τη σταύρωση του Ιησού. Οι Εβραίοι αποκαλούνται κατ’ επανάληψη “θεοκτόνοι”, “θεοστυγείς”, “λαός δυσσεβής και παράνομος”, και ζητιέται η τιμωρία τους: “Αλλά δος αυτοίς, Κύριε, κατά τα έργα αυτών, ό,τι κενά κατά σου εμελέτησαν”.

***»Η πιο γνωστή και διαδεδομένη εκδήλωση λαϊκού αντισημιτισμού στην Ελλάδα, το κάψιμο του Ιούδα, είναι έθιμο της Μεγάλης Πέμπτης. Ο Γ. Μέγας παρατηρεί ότι μετά την επικράτηση του χριστιανισμού ταυτίστηκαν με το όνομα του περιπλανώμενου Ιούδα παλιότερες παραδόσεις που σχετίζονταν με τον Οιδίποδα. Σύμφωνα με τον ίδιο, η ασάφεια σχετικά με τον Ιούδα στα Ευαγγέλια οδήγησε τη λαϊκή φαντασία σε ένα πλήθος παραδόσεων, παραμυθιών, τραγουδιών, καταδέσμων, όπου το όνομα Ιούδας χρησιμοποιείται μετωνυμικά. Στους Εβραίους αποδίδονται οι ιδιότητες του Ιούδα. Και αυτές είναι φιλαργυρία, προδοσία, περιπλάνηση, θεοκτονία. Ο Εβραίος ενέχεται για φιλαργυρία και δειλία στις παραδόσεις και παροιμίες του ελληνικού λαού, και πολλά παραδείγματα έχει καταγράψει ο Νικόλαος Πολίτης.

***»Σε ένα κείμενο για τα Πάθη του Ιησού, σύμφωνα με την Ακολουθία της Μεγάλης Εβδομάδας, ο Παπαδιαμάντης παρουσιάζει τον Εβραίο Ιούδα ως προδότη στη διαδικασία αποδιοπόμπησης που οδήγησε στη Σταύρωση, παραφράζοντας και σχολιάζοντας την υμνολογία της Ακολουθίας της Μεγάλης Τετάρτης (…).

***»Το κάψιμο του Ιούδα ήταν μια πρακτική που εφαρμοζόταν με παραλλαγές σε διάφορα μέρη της Ελλάδας. Η ταύτιση Ιούδα και Εβραίων είναι απόλυτη σε χωριά της Θράκης, όπου το ομοίωμα του Ιούδα το ονόμαζαν Οβριό(…).

***»Η [κατά των Εβραίων] κατηγορία της θεοκτονίας, επαναδραστηριοποιημένη μέσα από τη λατρεία, δεν μπορεί να εξεταστεί στο πλαίσιο του ορθολογισμού εφόσον εγγράφεται στο θρησκευτκό βίωμα, παράλληλα όμως μπορεί να εξεταστεί σε σχέση με τον μηχανισμό αποδιοπόμπησης, που κατασκευάζει στον “Εβραίο” έναν ένοχο όχι μόνο για τη θεοκτονία αλλά και για τα δεινά του λαού».

Φραγκίσκη Αμπατζοπούλου

Καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Εχει ιδιαίτερα ασχοληθεί με ζητήματα που αναφέρονται στην πολιτισμική εικονολογία και έχει γράψει μελέτες για την εικόνα του Εβραίου στη λογοτεχνία καθώς, επίσης, και για την αναπαράσταση της γενοκτονίας των Εβραίων στην ελληνική πεζογραφία. Αποσπάσματα από το βιβλίο της «Ο Αλλος εν διωγμώ» (Η εικόνα του Εβραίου στη λογοτεχνία -Ζητήματα Ιστορίας και μυθοπλασίας), εκδ. Θεμέλιο, 1998.

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ – 26/04/2001

 

Γ. «Το Πάσχα του μίσους» (Ιός – Ελευθεροτυπία 11-4-2015)

“Ένα από τα σπάνια έθιμα που επιβιώνουν στις μέρες μας είναι και το πασχαλινό κάψιμο του Ιούδα (ή του Εβραίου), η τελετουργική δηλαδή διαπόμπευση ενός σκιάχτρου ή ομοιώματος ανθρώπου, το οποίο προτού γίνει στάχτη γίνεται στόχος πυροβολισμών και πετροβολήματος. Μεταμορφωμένη σε τουριστική ατραξιόν, αυτή η ακραία αντιεβραϊκή παράσταση συνδυάζει την αναπαραγωγή του ρατσιστικού στερεότυπου με την απαραίτητη φαντασμαγορία. Μόνο που αυτή η φαντασμαγορία δεν διαφέρει καθόλου ως προς το μήνυμά της από τις εντυπωσιακές τελετές που οργανώνει η Κου Κλουξ Κλαν με τους φλεγόμενους σταυρούς στον αμερικανικό Νότο… Θα χρειαστεί και τρίτη εγκύκλιος στις 17.4.1918: «Εις γνώσιν της Ιεράς Συνόδου περιήλθεν, ότι επικρατεί εις τινα εισέτι του Κράτους μέρη, έθιμον ξένον εντελώς προς την Εκκλησίαν, καθ’ ο κατά την Μ. Παρασκευήν γίνεται χρήσις λαϊκών ασμάτων, εν οις υπάρχουσι φράσεις καθαπτόμεναι του Εθνους των Εβραίων, ότι δεν κατά την ημέραν του Πάσχα εξακολουθεί ενιαχού να γίνηται η καύσις του λεγομένου “ομοιώματος του Ιούδα”. Η Ιερά Σύνοδος θεωρεί καθήκον Αυτής, όπως φέρη εις γνώσιν πάντων των χριστιανών, ότι η τήρησις τοιούτων εθίμων αντιβαίνει προς την βάσιν και το θεμέλιον της πίστεως ημών, ήτις είναι η αρετή της αγάπης εν γένει προς πάντα άνθρωπον. Πλην τούτο όμως, καθηκόντως υποδεικνύει άμα η Σύνοδος, ότι τα αντιχριστιανικά ταύτα έθιμα, συντελούσι τα μέγιστα και εις την δημιουργίαν ψυχρότητος μεταξύ του ορθοδόξου πληρώματος και των συμπολιτών ημών Ισραηλιτών, οι οποίοι κοινήν σήμερον μεθ’ ημών έχουσι την πατρίδα και τα αυτά προς αυτήν δικαιώματα και καθήκοντα, επ’ ουδενί δε λόγω επιτρέπεται να θίγηται η φιλοτιμία αυτών διά πράξεων και φράσεων, αίτινες ευκόλως δύνανται να εκληφθώσιν ως προσβλητικαί διά το Εθνος των Ισραηλιτών. Τούτων πάντων ένεκεν η Ιερά Σύνοδος έγνω, έχουσα προ οφθαλμών την τε βάσιν της χριστιανικής ημών πίστεως και το συμφέρον της εν ομονοία συμβιώσεως των τέκνων της πατρίδος, όπως ρητώς απαγορεύση τα έθιμα ταύτα, προτρέπεται δε πάντας εις αποφυγήν τούτων» (αρ. πρωτ. 3476).”

Το πλήρες άρθρο στην ιστοσελίδα: http://www.efsyn.gr/arthro/pasha-toy-misoys

FireShot Capture 043 - Fwd_ Μηνυτήρια αναφορά για προβολή αντισημιτικού _καψίματος Ιούδα_ απ_ - mail.google.com

Δ. Κύριο άρθρο της Καθημερινής (2 Μαΐου 2013)

Το κάψιμο του Ιούδα

Από τα μεγαλοβδομαδιάτικα έθιμα, εκείνα που δείχνουν πως άντεξαν περισσότερο στον χρόνο και στην αλλαγή συνηθειών και αντιλήψεων είναι τα αναστάσιμα· ίσως επειδή, εκτός από ευχάριστα, είναι και θορυβωδέστερα, και μάθαμε πια να συνδυάζουμε την τέρψη με τα πολλά ντεσιμπέλ. Είπα ότι δείχνουν ανθεκτικότερα επειδή δεν είναι εξακριβωμένο πόσα διατηρήθηκαν χωρίς ουσιώδεις αβαρίες και χρονικά κενά και πόσα ξεφύτρωσαν εσχάτως σε έδαφος καλλιεργημένο από φολκλορικές «αναβιωτικές» διαθέσεις ή και τουριστικές ορέξεις.

Τέτοια μέρα, λοιπόν, σε άλλους καιρούς, προτηλεοπτικούς, και σε άλλους τόπους, εξωαστικούς (όταν η πρωτεύουσα ήταν πιο μακριά κι από την Αυστραλία), τα παιδιά καίγαμε τον Ιούδα, παραλαμβάνοντας τη σκυτάλη από άλλα παιδιά που εν τω μεταξύ είχαν γίνει γονείς μας. Η εμπλοκή των ενηλίκων στο τελετουργικό ήταν μικρή κι απόμακρη. Μαζεύμαμε ξύλα κι άχυρα, ντύναμε ανθρωπόμορφο σκιάχτρο έναν κορμό και τον λαμπαδιάζαμε σε κάποια απόσταση από την εκκλησία, να μην ενοχλούμε με τις θριαμβικές κραυγές και τα αναθέματά μας. Πολλά δεν ξέραμε, αλλά τα έθιμα δεν τα διαιωνίζει η γνώση· χρόνο το χρόνο γίνονται ρουτίνα, φόρμα, κέλυφος. Αυτό που ξέραμε ήταν πως ο Ιούδας πρόδωσε τον Χριστούλη. Στους Ρωμαίους ή στους Εβραίους; Τέτοιες λεπτομέρειες μας διέφευγαν, άλλωστε τότε δεν κυκλοφορούσε ο Αστερίξ, ώστε κάτι να μυριστούμε για τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία.

Για τους Εβραίους, πάντως, κάτι ξέραμε. Είτε από τα παραμύθια που μας έλεγαν οι γιαγιάδες μας, που τα είχαν μάθει από τις δικές τους γιαγιάδες, όπου ο Εβραίος ήταν πάντα κακόψυχος και τσιφούτης, είτε, όσοι εκκλησιαζόμασταν τακτικά, από τα Ευαγγέλια και κυρίως από τα εγκώμια της Μεγάλης Παρασκευής, με τις αρές για το «μιαιφόνον έθνος, τον αλαζόνα Ισραήλ». Τι εστί μιαιφόνον δεν ξέραμε, όμως τις λέξεις δεν τις καταλαβαίνεις από τα λεξικά· νιώθεις τη σημασία τους από τον τρόπο που τις πετάει ο χρήστης τους και από την οσμή τους ακόμα.
Τη λέξη αντισημιτισμός τη μάθαμε αργότερα. Μαθαίνοντας επίσης ότι υπήρξαμε, άθελά μας, φορείς και μεταβιβαστές του. Πόσος αντισημιτισμός ή αντιεβραϊσμός υπάρχει στο κάψιμο του Ιούδα; Οσος υπάρχει πάντοτε στην ελληνική κοινωνία, σαν αυτονόητος, σαν μια αέναα κληροδοτούμενη φυσική κατάσταση, ή όσος υπάρχει γενικά στον χριστιανισμό κάθε δόγματος. Δεν ξέρω πόσο ισχύει η υπόθεση ότι μία από τις αιτίες της αντιπάθειας είναι η άρνησή μας να δεχτούμε ότι μπορεί να υπάρχει κι άλλος περιούσιος λαός πλην ημών, πάντως και τα παραμύθια μας και πολλές παροιμίες και δημοτικά τραγούδια αναπαριστάνουν έναν Εβραίο που, εκτός από τον θάνατο του Χριστού, τον βαραίνουν μύρια όσα ηθικού ή κοινωνικού τύπου αμαρτήματα. Δεν φύτρωσαν, άλλωστε, στο κενό τρία κόμματα της τωρινής πολιτικής σκηνής (Χ.Α., ΑΝΕΛ, ΛΑΟΣ) που αθροιστικά αγγίζουν το 20% κι έχουν ευαγγέλιο τον οξύτατο αντισημιτισμό, μεταμφιεσμένο σε αντισιωνισμό. Αλλά κι αύριο μέρα είναι. 

Ε. Η καταδίκη του Κεντρικού Ισραηλιτικού Συμβουλίου (2016)

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΒΟΛΗ ΤΟΥ ΕΘΙΜΟΥ ΤΟΥ «ΚΑΨΙΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΙΟΥΔΑ» ΣΤΟΝ ΙΣΤΟΤΟΠΟ ΤΟΥ ΕΟΤ

Κατά την περίοδο των εορτών του Πάσχα τελούνται στη χώρα μας διάφορα έθιμα. Ένα από αυτά είναι και το «κάψιμο του Ιούδα», το οποίο πραγματοποιείται σε ορισμένες περιοχές της χώρας κατά την ημέρα του Μεγάλου Σαββάτου. Το έθιμο αυτό διαιωνίζει αντισημιτικά αισθήματα. Είναι χαρακτηριστικό το ότι στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης έχει σχεδόν εξαλειφθεί.

Από την πλευρά μας, ως Κεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο Ελλάδος, έχουμε κατά το παρελθόν προβεί επανειλημμένως σε διαβήματα προς αρμόδιους φορείς προκειμένου να σταματήσει και στη χώρα μας η τέλεση του εθίμου αυτού. Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι η Εκκλησία της Ελλάδος, με τις Συνοδικές Εγκυκλίους της του 1891, 1910 και του 1918 έχει ζητήσει όπως «ρητώς απαγορευτούν τα έθιμα ταύτα».

Η έκπληξή μας, όμως, ήταν μεγάλη όταν είδαμε στον επίσημο ιστότοπο του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού να προβάλλεται το αντισημιτικό έθιμο του καψίματος του Ιούδα για την ανάδειξη του ελληνικού πολιτισμού και την προσέλκυση ξένων τουριστών στην Ελλάδα. Οι σχετικές καταχωρήσεις από τον ιστότοπο του ΕΟΤ διανεμήθηκαν μάλιστα σε πρόσφατο newsletter της Πρεσβείας της Ελλάδος στην Ουάσιγκτον. Πιστεύουμε πως το έθιμο αυτό δεν προσβάλλει απλώς την ελληνική εβραϊκή κοινότητα αλλά μειώνει συνολικά και τη σύγχρονη ελληνική κοινωνία.

Για όλους τους ανωτέρω λόγους υποβάλλαμε γραπτώς αίτημα στον Πρόεδρο του ΕΟΤ -με κοινοποίηση στην Αν. Υπουργό Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, καθώς και στην Ελληνική Πρεσβεία στην Ουάσιγκτον- ζητώντας την απόσυρση της προβολής του εν λόγω εθίμου από τον επίσημο ιστότοπο του οργανισμού.

Αθήνα, 6 Μαΐου 2016

Κεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο Ελλάδος


ΣΧΕΤΙΚΑ:“ΚΑΨΙΜΟ ΙΟΥΔΑ 2016”:
ΛΕΣΒΟΣΚΡΗΤΗΝΑΥΠΑΚΤΙΑ
Στον Ιστότοπο του ΚΙΣΕ: ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΧΡΟΝΙΚΑ, 172, 2001 ΣΕΛ. 8-9 * ΕΓΚΥΚΛΙΟΙ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ
Στον Τύπο: “Το Πάσχα του μίσους”, Εφημερίδα των Συντακτών, ΙΟΣ, 11.4.2015

 
***

Παρακαλούμε για τις ενέργειές σας καθώς και να μας ενημερώσετε για τον αριθμό πρωτοκόλλου που θα δώσετε στη μήνυση αυτή.

Με τιμή,
Παναγιώτης Δημητράς

Ελληνικό Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Ελσίνκι

email: panayotedimitras@gmail.com

διεύθυνση: ΤΘ 60820 – 15304 Γλυκά Νερά

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s